Najmocniejszą stroną Specializeda zawsze była jakość wykonania i zgranie roweru jako kompletnego pakietu. Ale geometria i jakość pracy zawieszenia…? Niekoniecznie. Tę pierwszą kwestię zaczął już odważnie prostować Stumpjumper EVO, który przetarł szlak nowemu, progresywnemu Enduro 2020. Pozostało więc zawieszenie, które zostało drastycznie przebudowane na bazie zjazdowego Demo. Z jakim skutkiem?

Specialized Enduro Expert 2020 – co to za rower?









Na szlaku
Rower testowałem podczas prezentacji w czeskim bikeparku Kyčerka. To jeden z tych wyjazdów, gdzie firmy rowerowe zapraszają dealerów i dziennikarzy do drogiego spa w celu indoktrynacji i łagodnego przekupstwa, na co zawsze mówię stanowcze „jak najbardziej!”.
Na jazdę mieliśmy z Malwiną zaledwie parę godzin (ale za to z wyciągiem), czyli prawdopodobnie mniej, niż autorzy pierwszych wrażeń, które znajdziesz w internecie. Oszczędzę Ci szukania, oto ich główne wnioski o Enduro 2020:
- Ma bardzo dobry balans przód-tył, dzięki czemu jest przyjemnie neutralny, jak na swój skok i geometrię.
- Pluszowe zawieszenie i duże koła rewelacyjnie utrzymują prędkość.
- Jak już się rozpędzisz, niski środek ciężkości i wysoka sztywność ułatwiają skręcanie.
- Kąt rury podsiodłowej jest stromy, ale mógłby być bardziej.
- To kawał roweru, który najlepiej czuje się na trudnych/stromych/szybkich trasach.
To wszystko prawda. Ale żeby nie było, że moje wrażenia ograniczają się do pięciu punktów skopiowanych od konkurencji, wydusiłem też z siebie pięć własnych przemyśleń (brawo ja):
1.
Nie bez powodu Specialized chwali się „anti-squatem wyższym o 40%”, bez podawania konkretnej wartości. Prawa jest taka, że baza dla tych +40% była niska i nowe Enduro w dalszym ciągu nie należy do rowerów wybitnie efektywnych przy pedałowaniu. Progres jest duży, ale mówiąc po ludzki: dalej buja. Na stojąco buja potężnie (co w rowerze enduro o skoku 170 mm zaskoczy nikogo), na siedząco buja delikatnie. Na dłuższych szutrowo-asfaltowych podjazdach warto włączyć średni tryb tłumienia kompresji, który bujanie uspokaja całkowicie. Choć wspomniane pro-media piszą, że nie buja, więc pewnie się nie znam.
2.
Szukasz roweru do jazdy po łatwych i średnich trasach, z dużym marginesem komfortu i bezpieczeństwa? Enduro 2020… nie jest rowerem dla Ciebie. Na niebieskich i czerwonych flowtrailach jazda jest kołkowata, z braku lepszego określenia. Zawieszenie w połączeniu z bardzo sztywną ramą i karbonowymi kołami słabo izoluje od tarek, składanie się w ciasne bandy wymaga techniki, a na muldach całość sprawia wrażenie, jakby nie wiedziała czy skakać, czy tłumić. Cały czas miałem wrażenie, że na takim chociażby Stumpjumperze jechałbym szybciej, a na pewno miałbym więcej frajdy.
3.
Enduro totalnie budzi się z letargu, kiedy tylko wpakujesz się w coś trudnego i stromego. Im trudniejsze i stromiejsze, tym lepiej. W bikeparku Kyčerka niestety brakuje takich tras, ale wystarczyło parę mocniej nachylonych, korzenistych zjazdów, czy poprzecinanych kamieniami progów na trasie DH, żeby ten rower nabrał sensu. Przy pokonywaniu przeszkód, na których normalnie rozglądałbyś się za chicken-linem, uśmiech od razu pojawia się na twarzy. Bo nawet nie chodzi o to, że Enduro przejeżdża po nich na wprost jak czołg, połykając wszystko co stanie mu na drodze. Wręcz przeciwnie – masz na nim ochotę bawić się terenem, wybijać z korzeni, przeskakiwać sekcje i wybierać bezsensowne linie.
4.
Sporo radości dają też wszelkie skoki, dropy i inne bikeparkowe ficzery – dawno nie jeździłem na rowerze, który tak bardzo zachęcałby do ich pokonywana. Duża w tym zasługa zawieszenia i kół, których specjalnością jest utrzymywanie prędkości – najazdy „robią się same”, a lądowania połyka 170 mm skoku. Na górnej rurze powinno być napisane „wszystko będzie dobrze – nakurwiaj!”.
5.
Jeśli miałbym kupić Enduro jako rower mini-DH do nie-racingowych zabaw w bikeparku, zastanowiłbym się nad mniejszym rozmiarem – miałem okazję zjechać kawałek na najkrótszym S2 (reach 437 mm) i zabawa była jeszcze lepsza, niż na teoretyczne właściwym dla mnie S3 (464 mm), zwłaszcza na wolniejszych trasach. Z drugiej strony, gdybym potrzebował uber-stabilnej zjazdówki, teoretycznie mógłbym wpasować się nawet na S4. Taką rozmiarówkę to ja szanuję.
6.
Wniosek bonusowy: Enduro Expert ma najtrudniejszy do sfotografowania kolor ever. A przy tym jeden z najfajniejszych! W słońcu wygląda jak karbon wrzucony do kieliszka czerwonego wina (oczywiście drogiego):
Specialized Enduro Expert 2020 – werdykt
Te 5+5 wniosków można podsumować następująco: Specialized Enduro 2020 to mini-DH ze skuteczną opcją podjeżdżania. A w polskich warunkach nawet niekoniecznie „mini”, bo ten rower potrzebuje prędkości i wymagających, stromych tras, żeby rozwinąć skrzydła. Ja jestem pewien, że w ciągu tego krótkiego „testu” nie udało mi się wykorzystać nawet połowy jego możliwości. Poczułem za to, jak bardzo Enduro ułatwia zbliżanie się do nich, zasypując dziury w umiejętnościach.
Na pierwszy rzut oka jest to wymarzona maszyna do enduro-racingu, startów w polskich zawodach DH, lub dla kogoś, kto często atakuje bikeparki (dobór określenia nieprzypadkowy), ale zamiast zjazdówki woli rower niewymagający wyciągu. Stanowi więc bardzo logiczny krok dla tego modelu, którego zakres zastosowań ostatnio mocno zaczął podgryzać Stumpjumper. Enduro stał się rowerem bardziej niszowym (również dzięki cenie…), ale w swojej niszy – znacznie lepszym.
Specialized Enduro Expert 2020
Cena: 30 999 zł
Dostępne rozmiary: S2/S3/S4/S5
Strona producenta
Zobacz też:
- Bikeporn: Specialized Turbo Levo Comp 2019
- Pojeżdżone: Specialized Turbo Kenevo Expert 2020
- Pojeżdżone: Öhlins RXF36 Trail + TTX Air
- Top 10 2019: Rowery enduro do 15000 zł
właśnie s3 czy s4 ile masz wzrostu?
Ja mam 170 cm, więc zdecydowanie domyślnym wyborem jest S3, ewentualnie S2.
S4 tylko jeśli chciałbym wyjebiiiście dłuuugi rooower.
;) dzięki bo ja śmigałem na s3 a mam 179 i był chyba lekko za krótki kokpit choć przy dużej prędkości było nadal fajnie i mam mętlik …. chyba s4 będzie
To ja rzucę inną perspektywę. Jeżdżę na, moim zdaniem podobnym do nowego Enduro 2020 rowerze, Nomadzie 4 – też mini-DH, też niski środek ciężkości, koła co prawda 27,5 zamiast 29… Mam 177cm i jeżdżę na L-ce (reach 460, wheelbase 1220 przy head angle 64,7). Po prawie dwóch latach na tej maszynie jedno jest dla mnie pewne – wolałbym M-kę, czyli „rozmiar mniejszy”. Prawie 64 stopnie, 170mm skoku i kosmiczny wheelbase to już i tak w Enduro 2020 „za dużo” na rzecz stabilności, a zwrotności i łatwości w wyciąganiu do manuala/bunnyhopa nikt nie odda. :)
Ogólnie super przedstawienie tego speca. Brałbym, tylko dlaczego spece są tak kurewsko drogie. Chłopaki się cenią… Sam planuje kupić (ściągnąć z Niemiec ;p) na kolejny sezon speca enduro elite 2017. Podobno wszystkie enduro od tego producenta są spoko, tylko cena…. Najtańsza wersja tego to 22200, a ten co chce kupic to w Polsce 20k, a ja może urwę za 6.5-7k. W przyszłym sezonie będzie jeżdżone :)))
Ja na początku tego roku kupiłem nówkę speca enduro comp 2018 za 9k (katalogowo 16,5k). Więc warto szukać bo czasem nie warto pakować się w używki. Niestety jeśli ktoś faktycznie zamierza ostrzej jeździć to koła rovala z modelu comp (elite chyba miał dokładnie te same) to jakaś masakra po pół roku rozpadła się tylna piasta a obręcze raczej nie przypominają kształtu koła z żadnej strony…
Wiem, niestety czasami można nieźle wtopić z używką…. Ten mój spec jest pewny, znajomy mieszka w tym samym mieście, z którego jest ten enduro. Zobaczył, obejrzał, nawet gość pozwolił rozebrać mu amor (taka niemiecka życzliwość :) wiec jakoś na wiosnę będzie brany. Co do tych kół rovala to się zgadzam, osobiście wolę obrecze dt-swissa albo hope’a
Jak rozmiar dobry to możesz brać tego Speca w ciemno. Ja do niedawna też jeździłem na Enduro 2017. W Srebrnej jak bywałem zazwyczaj doganiał mnie tylko jeden enduro-samobójca, a znajomi na XC dziwili się jak ta bestia szybko podjeżdża. Zrezygnowałem z niego bo był dla mnie ciut za mały i uzbierałem kasę na rower skrojony idealnie pod siebie.
Wszystko jest w nim idealne podemnie. Jedyne co to mógłbym sie przyczepić do amora, bo wolałbym foxa 36 niz liryka debonair, ale za 7k to nie ma się co czepiać.
Michał jak szukasz w dobrych pieniądzach Elite 2018 to mam swoją sztukę (będzie pełna gwarancja) naprawdę dobrych ;) a rower ma bardzo niewiele przejechane (szukaj na http://www.bikepark24.pl )
Rowery to tam fajne macie, ale chyba jednak zdecyduje się na używkę. Poza tym nie ma malowania i rozmiaru. Jakbyś miał takiego po jakiejś rozsądnej cenie (najlepiej na foxie 36) to napewno się zastanowię. Bardzo zależy mi na malowaniu, bo widziałem gościa w świeradowie na tej besti i odrazu się zakochałem.
https://sprint-rowery.pl/rower-gorski-specialized-enduro-elite-carbon-650b
Wersja czarno-niebieska
Jeśli znalazłeś rower, w którym się zakochałeś, to warto go czym prędzej kupić :)
no coś Ty takiej starej wersji nie znajdę ;) mam swojego węgla w wersji lekko poprawionej z hamulcami Hope i damperem Ohlins za 15999 albo bez ;) za coś około 12000 albo Elite 29 czarny 2019 … do dogadania no i alu
Michał, masz może w planach jakiś artykuł o zawieszeniach w rowerze? Różne typy, ich wady i zalety oraz co na co wpływa. Po wpisie na FB o rowerze z mediaexpert myslę, że jest na to spore zainteresowanie:)
W planie mam, tylko nie wiem czy moje kompetencje są wystarczające ;)
To jest raczej trudny temat. Kiedyś jednozawias był sztywny, czterozawias czuły i td. Teraz technologie tak się rozwinęły, że zawieszenie w dwóch różnych rowerach nawet z tym samym modelem dampera może chodzić inaczej ale nadal dobrze.
No właśnie, taki artykuł można by skrócić do jednego zdania: każdy system zawieszenia ma swoje cechy charakterystyczne, ale ostatecznie kolosalnie większe znaczenie ma jakość konkretnego projektu.
Odhaczone
Rozumiem, że ciężko na papierze porównywać co jest lepsze, ale bardziej chodziło mi raczej o taki ogólny przegląd bez oceniania a raczej z przedstawieniem kilku znanych systemów, nazewnictwa i parametrów, pod które optymalizuje się zawieszenie, co można uzyskać kosztem czego. Artykuł który ułatwiłby początkującym entuzjastom połapanie się w temacie i odbiór takich testów jak powyższy. Myślę, że temacie zawieszeń brakuje takiego wstępniaka w stylu tekstu o wpływie geometrii na jazdę.
Oczywiście nie naciskam, rzucam tylko pomysł na artykuł jakiego mi osobiście najbardziej brakuje.
o tak ;) to by był artykuł – ja na szczęście mam w rodzinie doktora fizyki … wytłumaczy mi co tam będzie :)
„Spa” to nie jest skrót. Pisze się „spa”. To zwykłe słowo jak pies, kot, rower.
Dzięki za uwagę, rzadko bywam w takich miejscach to nie wiem – w nazwie zwykle mają „SPA” ;) Choć masz rację, że prawidłowa pisownia to „spa”, choć tak naprawdę według wielu źródeł JEST to skrót od „sanus per aquam”.
SPA to jest skrótowiec przyswojony, od bodaj sanitas per aquam, jeśli oznacza miejsce to po polsku pisze się go dużymi literami bez kropek, pisany małymi literami oznacza zabiegi.
Zwykle mają SPA bo najczęściej to jest marketingowy bełkot.
Spa w języku polskim wzięło się z języka angielskiego a nie z łaciny.
Spa w języku angielskim wzięło się od nazwy uzdrowiskowej miejscowości w Belgi na wschód od Liege, do której anglicy chętnie wyjeżdżali. Czyli spa to taki angielski „ciechocinek”.
Z tego co czytałem, jest to jedna z wersji ;)
Czyli nadal magiczna granica pomiedzy Enduro a Mini DH sa 10 mm miedzy 160 a 170 z tylu ;)
Rowery różnych klas często różnią się o 10-20 mm, a czasem nie różnią się wcale, bo skok już dawno przestał być jedynym wyznacznikiem.
Prosze nie traktowac mojego wpisu na 100% powaznie, po prostu jakies ziarenko prawdy w tym jest ;)
Malowanie mogliby zlecić NS Bikes… tak drogi rower nie powinien byś nudny jak ściana w kiblu. Ten czerwono czarny jeszcze jeszcze, ale reszta w sumie bliżej rury od szamba niż dziełu sztuki.
Ale zdajesz sobie sprawę z tego, że to tylko kwestia Twojego gustu? :>
Ja na przykład zdecydowanie wolę taki prosty i minimalistyczny design od barokowych kombinacji NS-a i szprych pod kolor do gripów…
Sorry, jeśli muzyka, to tylko Vivaldi, jeśli malarstwo, to tylko NS Bikes! Tak, jestem taką barokową zdzirą;)
No wiem, gusty gusty… no masz rację:P
Problem w tym, że akurat z malowaniem to NS ma problem. Tragicznie łatwo schodzi lakier z metalowych części snabba. Nawet od byle naklejki…
Kuźwa, tu to masz szczegółnie rację, patrząc na mój… choć łudziłem się, że to bardziej kwestia koloru, np. że czerwony błyszczący odpada bardziej niż czarny mat.
Przedni trójkąt (carbon) trzyma lakier jak ksiądz ministranta. Tylny (alu) to dramat.
Czy tylko ja nie rozumiem, co to jest kąt wyrażony w mm?
Podoba mi sie, ze napisales prawde o bujaniu podczas podjazdow. Czytam kolejny opis nowego speca w ktorym znalazlem „wrost o 40% anti-squad” i tyle. Na prawde, 95% „testow” to powielanie tego co napisali producenci. W stylu – wzrost sztywnosci o bla bla – tester pisze: jest stywniej itp. Dwa czy ten kat podsiodlowki nie jest za plaski?
Nie jest za płaski, ale jakby był o 1-2 stopnie bardziej stromy, to byłoby jeszcze lepiej. Choć ocena pewnie zależy od wzrostu, bo jak widać na zdjęciach, rzeczywisty kąt jest bardzo płaski. Tu na plus trzeba dodać, że Spec – podobnie jak Canyon w Strive – podaje wartość kąta podsiodłówki dla „standardowej” wysokości siodła dla „standardowego” wzrostu dla danego rozmiaru, a nie np. na wysokości stacku (czyli większość osób faktycznie będzie miała te 76 stopni).
Dorzucę swoje 2 grosze : grupa : ) SS ( Spec Santa ) to dzisiaj naprawdę zajefajne maszyny , sporo robią za Ciebie pozwalając się cieszyć jazdą prawie jak czołówka prosóf tego świata : )
Co do rozmiarówki Speca to ja mam 185 cm i zdecydowanie zalecam rozmiar S4 od 180 cm 2 górę ( na S3 jeździło się nieźle ale lekko brakowało mi nieco długości)
Co do ceny no cóż poniekąd sama ęduro populacja ludzka jest temu winna – P/P czyli popyt i podaż załatwiają temat.
Kilka słów wrzuciłem tu : http://endurotrophy.pl/forum/showthread.php?tid=9378&pid=355305#pid355305 lecz bez fot więc podparłem się z bloga.Pzdr i Ride for Fun ; )
Fajny artykuł. Ale widać ,że kwestia ceny budzi sporo kontrowersji. Dla mnie wydaje się być bardzo dobra. Wręcz rewelacyjna ale może jest to kwestią tego jak bardzo komuś pasuje dany rower w specyfikacji fabrycznej.
Wszedłem w artykuł żeby się dowiedzieć dlaczego i jak zmienili geometrie w Specu Enduro w porównaniu do lat poprzednich a dostałem porównanie czy też opis zmiany geometrii w stosunku do Speca Demo? A co ma Spec Demo do Speca Enduro. Spec Enduro w ostatnich latach każdy wie jak wygląda – rama z charakterystycznym X, Spec Enduro 2020 różni się zupełnie od lat poprzednich, tymczasem czytam o Specu Demo, a co mnie Spec Demo DH interesuje?
Przykro mi, że nie znalazłeś tego, co akurat chciałeś zobaczyć.
Ale po pierwsze, gdzie w artykule widzisz porównanie geometrii do Demo?
Po drugie, sam zauważyłeś że każdy wie jak wygląda stary Spec Enduro, a nowy model pod względem zastosowań jest znacznie bliższej zjazdówki, niż Ci się wydaje. Stąd odniesienia. Aktualnie chyba bardziej Stumpjumper Evo jest alternatywą dla starego Enduro.
Wystarczy Elite czy jednak lepiej dopłacić do Experta? Jak uważasz?